Monday, March 9, 2009

melang-cholic itu petito...


bukan..., bukan petito orang yang layak menceritakan sirah Rasullullah SAW. mereka yang lebih layak; saidina hamzah, umar, abu bakar dan para sahabat yang lain. merekalah orang-orang yang sentiasa mendampingi kekasih Allah ini ketika suka mahupun duka.

arini, petito cuma mengulangi semula kisah yang telah tertulis berabad lalu. alangkah bahagianya hidup petito dan berbillion muslim di dunia ini, diizinkan oleh-NYA untuk bertemu dengan kekasih Allah walau cuma sekadar di dalam mimpi.

Nabi Muhammad SAW, seorang manusia yang penuh dengan cinta, insan paling ideal dalam mewujudkan cinta, mengucapkan terima kasih, meminta maaf dan memaafkan. baginda sangat mencintai manusia yang menghidupkan sunnahnya. cintanya pada sahabat mendorong pengorbanan baginda di Perang Uhud dan banyak lagi. baginda tidak pernah merasa hina, merendahkan diri bagi mengungkapkan kata-kata mulia tersebut; terima kasih dan kata maaf.
antara kisah yang membuatkan petito breakdown;

kisah satu:
apabila baginda berkumpul dengan para sahabat, dan ketika itu baginda sedang tenat;

"wahai sahabatku, aku memohon maaf dan minta dibalas jika ada di antara kalian yang pernah aku sakiti.."

para sahabat terdiam dan tertunduk. tiba-tiba ukasah yang duduk di barisan belakang, berdiri.

"aku, ya rasullullah! cemetimu pernah mengenai belakangku ketika dalam peperangan. ketika itu aku tidak memakai pakaian atasku"

umar terus bangun sambil menggenggam pedangnya.

"ukasah!!! apa yang kau katakan ini??? ini pedangku ukasah!!! mana mungkin aku biarkan kau membalas sakit hatimu kepada rasulullulah"

"umar, duduklah. biarkan ukasah membalas sakit hatinya, supaya nanti aku tidak berhutang apa-apa kepadanya" lalu nabi muhammad meminta aisyah mengambil cemetinya supaya diberikan kepada ukasah.

Nabi Muhammad SAW menanggalkan pakaian atasnya supaya ukasah akan memukul sepertimana yang dirasainya ketika tanpa pakaian atasnya. para sahabat menangis, mereka tidak sanggup melihat tubuh yang lemah itu dijamah oleh cemeti ukasah.

umar bangun sekali lagi.

"ya rasullullah, izinkan aku mengambil tempatmu. biarlah ukasah memukulku dengan cemeti itu"
"tidak, umar"

lalu ukasah bangun dan berjalan dengan pantas ke arah rasullullah sambil mengangkat cemetinya. apabila dia berada tepat depan rasullullah, lalu dicampaknya cemeti dan memeluk rasullullah yang lemah di depannya dengan erat dan penuh kasih sayang. mereka menangis.
"mana mungkin aku menyakitimu, ya rasulullah. aku cuma rindu dan ingin memelukmu sebelum kau pergi meninggalkan kami semua..."

ketika di akhir hayatnya, sewaktu baginda semakin lemah dan nazak, mulutnya berkata-kata sesuatu. aisyah yang memangkunya merapatkan telinganya ke bibir rasullullah.

"ummati...ummati...ummati..."

la illa ha illallah... innallilahi wa inna lillahi rojiun.

rasullullah telah kembali ke rahmatullah. pergi meninggalkan kita semua. di akhir hayatnya, rasullullah tidak memanggil isterinya, anaknya atau keluarganya. rasullullah cuma menyebut ummatku. rasullullah amat mengkhuatiri ummatnya, rasullullah mengkhuatirimu, rasullullah mengkhuatiri kita semua!!!
kisah dua:

ketika baginda sedang berehat bersama-sama sahabat.

"sahabatku, tahukah kau siapakah manusia yang paling mulia di sisi Allah?"

"para malaikat, ya rasullullah"

"benar, malaikat adalah makhluk yang mulia di sisi Allah tapi malaikat bukan manusia"

"kalau begitu, kamilah ya rasullullah. para sahabatmu.."

"benar, kamu semua mulia di sisi Allah, tetapi manusia yang paling mulia di sisi Allah; adalah umatku yang bertakwa dan hidup selepas aku wafat. mereka tidak pernah melihat dan mendengar suaraku tetapi mereka sentiasa mengikuti ajaran al-quran. mereka sentiasa merinduiku.."

para sahabat mengangguk.

kitakah yang dimaksudkan oleh baginda rasullullah??? ummat di akhir zaman yang tidak pernah melihat atau mendengar suaranya?

maafkan kami, ya rasullullah. kami sering mengabaikan al-quran dan sunnahmu. kau begitu agung, kau amat mencintai kami walaupun kami tidak sehebat para sahabatmu.

kau tidak pernah melihat kami berjanji setia kepadamu sepertimana yang pernah diucapkan oleh para sahabat di hadapanmu. kami tidak berjuang bersungguh-sungguh, apatah lagi seperti saidina hamzah yang rebah dengan keadaan dadanya terbelah dan jantung(hati)nya dimamah. pengorbanan itu semua kerana mempertahankan agama yang suci ini. jika bukan kerana pengorbanan, perjuangan dan kasih sayangmu, apakah kami masih mampu menghayati dan menikmati keindahan agama ini? pengorbanan kami tidak sebesar mana, ya rasullullah. mungkin tidak pernah!

...yang membawa berita gembira dan yang membawa peringatan, tetapi kebanyakan mereka berpaling (daripadanya); maka mereka tidak (mahu) mendengarkan. (QS. 41:4)

maafkan kami ya kekasih Allah. kami tidak bersungguh-sungguh membelamu. kami hanya menzahirkan dengan lisan, itupun sangat sedikit kami berselawat keatasmu, ya rasullullah. apakah kami benar-benar ikhlas, dengan apa yang dituturkan; beriman kepada nabi/rasul? di hari kelahiranmu, kami mengisi dengan aktiviti yang kadangkala tidak menjurus untuk mengingatimu. ada ketikanya, kami terlupa hari itu adalah hari yang bermakna untukmu. ya habibullah, masihkah kau menganggap kami sebagai ummatmu? jangan biarkan kami berjalan bersendirian di padang masyhar nanti. pandanglah kami. pimpinlah tangan kami, ya habibullah...

"wahai Muhammad, engkau adalah utusan Allah dan penutup para nabi. Allah telah mengampuni dosamu yang lalu maupun yang akan datang. syafa'atilah kami kepada Rabb-mu, tidakkah kau lihat apa yang kami alami?"

lalu Nabi Muhammad SAW pergi menuju bawah 'Arsy. di sana beliau bersujud kepada Rabb, kemudian Allah membukakan kepadanya dari puji-pujian-Nya, dan indahnya pujian atas-Nya, sesuatu yang tidak pernah dibukakan kepada seorangpun sebelum Nabi Muhammad. kemudian Allah SWT berkata kepada Muhammad;

"wahai Muhammad, angkat kepalamu, mintalah, niscaya kau diberi, dan berilah syafa'at niscaya akan dikabulkan!"

maka Muhammad SAW mengangkat kepalanya dan berkata;

"ummatku wahai Rabb-ku, ummatku wahai Rabb-ku, ummatku wahai Rabb-ku!"

lalu disampaikan dari Allah kepadanya;

"wahai Muhammad, masukkan ke syurga di antara umatmu yang tanpa hisab dari pintu sebelah kanan dari sekian pintu syurga, dan mereka adalah ikut memiliki hak bersama dengan manusia yang lain pada selain pintu tersebut dari pintu-pintu syurga"
(source: bengkelrohani)

ya habibullah, terima kasih kerana mengajar kami. dirimulah yang paling mulia di sisi Allah.
....dan Kami tidak mengutuskan engkau melainkan kepada umat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (QS. 34:28)

sesungguhnya tarikh ini amat bermakna kepada berbillion umat Islam di seluruh dunia. 12 rabiul awal tahun gajah telah lahir nabi, penutup para nabi yag mengajarkan kami tentang-Mu, ya Allah. sesungguhnya Ehsan, Iman dan Islam menjadi pegangan kami; bukti cinta kami kepada-Mu dan juga rasul-Mu.

terima kasih ya Allah kerana menjadikan kami ummat Nabi Muhammad SAW, terima kasih. maha besar Engkau menciptakan manusia agung ketika dunia di dalam kegelapan, hidup dengan penuh kejahilan. kami bersujud di atas kebesaran dan anugerah yang Kau berikan. jadikanlah kami, umat Nabi Muhammad SAW yang bertakwa, supaya kelak kami dapat berjumpa dengan-Mu di syurga... amin3

ya habib, salam alaika

Allahuma salli ala Saidina Muhammad waala ali Saidina Muhammad...

No comments: